FAQ

FAQ

FAQ

De kosten van een gebitsreiniging zijn afhankelijk van de hoeveelheid tandplak en tandsteen in de mond. Wij hanteren, net als iedere mondhygiënist in Nederland, het tarief dat bepaald is door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Een ‘standaard’ gebitsreiniging wordt berekend per vijf minuten. Hiervoor worden M-codes (gebitsreiniging per vijf minuten) gebruikt. De kosten van één M-code (dus vijf minuten gebitsreiniging) is in 2024 €15,78. Wij berekenen alleen de tijd dat er ook daadwerkelijk wordt gereinigd. Een kennismakingsgesprek bij een eerste ontmoeting wordt dus niet in rekening gebracht.

Als er sprake is van een ernstige tandvleesontsteking (parodontitis), kan dit niet verholpen worden met een ‘standaard’ gebitsreiniging. Er is dan parodontale zorg nodig. De uitvoering van deze zorg is complexer. Hier worden T-codes voor gebruikt. Dit is een vast tarief en dus niet afhankelijk van hoelang een behandeling duurt. De code T042 is hier een voorbeeld van, de kosten hiervoor bedragen in 2023 €101,07.

Een inschatting van de kosten kan worden gemaakt als de mondhygiënist eerst een mondonderzoek heeft gedaan. Dit duurt zo’n 10 á 15 minuten. Er wordt dan gekeken naar de staat van het tandvlees, de hoeveelheid tandplak en tandsteen en de hardheid van het tandsteen. Als tandsteen langere tijd in de mond aanwezig is, kan het hardnekkig zijn en kost het meer tijd om het grondig te reinigen. Hoe meer tijd er nodig is, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Als je een tandartsverzekering hebt, kan het zijn dat je een deel van de gebitsreiniging vergoed krijgt!

Hier kun je meer lezen over de tandheelkundige tarieven!

Twijfel je nog om een afspraak te maken en zou je liever vrijblijvend een keer kennis willen maken? Dat kan! Maak online een afspraak voor een gratis kennismaking en mondonderzoek. Wij kunnen je dan een goede schatting geven van de kosten voor een gebitsreiniging.

Een inschatting van de kosten kan pas worden gemaakt als de mondhygiënist een mondonderzoek heeft gedaan. Dit duurt zo’n 10 á 15 minuten. Er wordt dan gekeken naar de staat van het tandvlees, de hoeveelheid tandplak en tandsteen en de hardheid van het tandsteen. Als tandsteen langere tijd in de mond aanwezig is, kan het hardnekkig zijn en kost het meer tijd om het grondig te reinigen. Hoe meer tijd er nodig is, hoe hoger de kosten zullen zijn.

Hier kun je meer lezen over de tandheelkundige tarieven.

Dit is afhankelijk van de hoeveelheid tandplak en tandsteen in de mond. Ben je nog niet eerder bij de mondhygiënist geweest? Dan zal een behandeling langer duren dan wanneer je het regelmatig bijhoudt. Soms zijn er zelfs meerdere afspraken nodig om een professionele gebitsreiniging te voltooien. Als mensen tanden en kiezen missen, zal de duur van de behandeling uiteraard ook korter zijn dan wanneer een gebit compleet is.

Wij werken samen met factoringsbedrijf ‘Infomedics’. Infomedics verstuurt de factuur namens ons. Zij dienen de rekening van de behandeling eerst in bij je zorgverzekeraar. Mocht het zo zijn dat je verzekerd bent en de behandeling 100% vergoed krijgt, hoef je niks te doen en regelt Infomedics het met je zorgverzekeraar. Mocht het zo zijn dat je niet bent verzekerd of een deel van de behandeling vergoed krijgt, ontvang je het (rest)bedrag op een factuur via de mail. Op aanvraag kan de factuur ook worden verstuurd via de post.  

Ja. De mondhygiënist zorgt ervoor dat alle vlekken, tandplak en tandsteen grondig verwijderd worden. Soms knapt een gebit daar flink van op en is het witter dan vóór de behandeling. Als dit niet voldoende is, is een andere optie om je tanden te bleken. Wij geven je graag informatie over tandenbleken. Wij kunnen ook voor je controleren of jouw gebit geschikt is voor tandenbleken en op maat gemaakte bitjes maken voor thuisbleken. Mocht je bijvoorbeeld bij je voortanden vullingen of kronen hebben, is het belangrijk om te weten dat dit materiaal niet bleekt. Een vulling kan dan ineens veel donkerder lijken na het bleken.

Ja. Een periodieke controle bij de tandarts is iets anders dan een professionele gebitsreiniging. Mondhygiënisten zijn experts op het gebied van preventie en professionele gebitsreinigingen. Het komt vaak voor dat mensen langere tijd een ontsteking van het tandvlees hebben, zonder hier klachten aan te hebben zoals bijvoorbeeld bloedend tandvlees. Het is raadzaam voor iedereen om de mondhygiënist te bezoeken. Overleg eventueel met je tandarts hierover.

Grofweg is het grootste verschil dat een tandarts het gebit repareert en de mondhygiënist voorkomt dat er geen problemen in het gebit ontstaan. De mondhygiënist richt zich dus altijd op preventie. Zij onderzoekt de tanden en het tandvlees en let hierbij op de aanwezigheid van gaatjes, tandplak, tandsteen, slijtage of verkleuringen van tanden. Zij kan hierdoor inschatten of er risico’s zijn op ontstekingen of verlies van tanden en kiezen. Ze vertelt je wat er nodig is om de problemen te verhelpen of te voorkomen en voert een professionele gebitsreiniging uit. De uitgebreidheid van deze reiniging en de daarmee samenhangende kosten hangen af van de hoeveelheid tandplak en tandsteen in het gebit.

Veel mensen hebben last van tandartsangst of angst voor de mondhygiënist. Het ontwikkelt zich vaak door een vervelende gebeurtenis in het verleden bij een tandarts of mondhygiënist. Onder vervelend kan worden verstaan: een onvriendelijk behandelaar, een (zeer) pijnlijke behandeling of miscommunicatie. Wij begrijpen waar deze angsten vandaan komen en gaan graag een gesprek met je aan over je angsten. Hierdoor weten we hoe we voor jou een passende en prettige behandeling kunnen verzorgen.
Hier lees je meer over angst bij de mondhygiënist.

Nee. Je kan en mag altijd een afspraak bij een mondhygiënist maken, hier heb je geen verwijzing van een tandarts voor nodig. 

Onze openingstijden zijn als volgt:

Maandag            08:00 – 17:00

Dinsdag               08:00 – 20:00

Woensdag           08:00 – 17:00

Donderdag          08:00 – 20:00

Vrijdag                 08:00 – 17:00

Zaterdag             08:00 – 13:00 

Neem contact op met de praktijk voor het maken van een afspraak.

Je kan ons telefonisch bereiken op het volgende nummer:
Tevens kun je ons een whatsapp bericht sturen, e-mailen of chatten via onze website.

Onze openingstijden zijn als volgt:

Maandag            08:00 – 17:00

Dinsdag               08:00 – 20:00

Woensdag           08:00 – 17:00

Donderdag          08:00 – 20:00

Vrijdag                 08:00 – 17:00

Zaterdag             08:00 – 13:00 

 

Ons adres:

Stationsweg 89a2

1851 LJ Heiloo

072 2100 212

info@mondzorgverstandig.nl

Onze praktijk is gevestigd in het stationscentrum van Heiloo. Het stationscentrum bevindt zich centraal in Heiloo en is gemakkelijk te bereiken. Mocht je met de fiets willen komen kun je deze voor de deur van de praktijk parkeren. Kom je liever met de auto? Dan kun je deze gemakkelijk parkeren op de openbare parkeerplekken voor de praktijk of eventueel in parkeergarage onder de Vomar. Dit zijn blauwe parkeerzones, dit betekent dat de hier maximaal twee uur gratis mag parkeren maar je wel je blauwe schijf bij de voorruit neer moet leggen.

Onze openingstijden zijn als volgt:

Maandag            08:00 – 17:00

Dinsdag               08:00 – 20:00

Woensdag           08:00 – 17:00

Donderdag          08:00 – 20:00

Vrijdag                 08:00 – 17:00

Zaterdag             08:00 – 13:00 

Ons adres:

Stationsweg 89a2

1851 LJ Heiloo

072 2100 212

info@mondzorgverstandig.nl

Mondzorg Verstandig is een moderne, rustige, kleinschalige praktijk. Deze video geeft u een rondleiding door onze praktijk.

Wij streven ernaar je uiterlijk een week na aanvraag een afspraak aan te bieden.

Ja. Neem contact op met de praktijk voor vragen, of voor het maken van een afspraak.

De mondhygiënisten bij Mondzorg Verstandig zijn opgeleid met een vierjarige HBO opleiding Mondzorgkunde. Tevens zijn zij geregistreerd in het BIG-register (Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg). Het BIG-register geeft duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener. Tevens zijn onze mondhygiënisten geregistreerd in het Kwaliteitsregister voor Mondhygiënisten (KRM). In dit register staan de mondhygiënisten die regelmatig nascholingen en cursussen volgen om de kwaliteit van de zorg die zij leveren, hoog te houden. Zij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en kennis binnen het vak.

Wij werken samen met factoringsbedrijf ‘Infomedics’. Infomedics verstuurt de factuur namens ons. Zij dienen de rekening van de behandeling eerst in bij je zorgverzekeraar. Mocht het zo zijn dat je verzekerd bent en de behandeling 100% vergoed krijgt, hoef je niks te doen en regelt Infomedics het met je zorgverzekeraar. Mocht het zo zijn dat je niet bent verzekerd of een deel van de behandeling vergoed krijgt, ontvang je het (rest)bedrag op een factuur via de mail. Op aanvraag kan de factuur ook worden verstuurd via de post.

Neem uw kind vanaf 2 jaar mee naar de mondhygiënist. In eerste instantie gaat het dan vooral om wennen aan de omgeving, geuren en de handschoenen en mondkapjes. Als u bijvoorbeeld zelf behandeld wordt kan uw kindje meekijken en rondlopen om te wennen.

Vanaf 3 jaar is het mogelijk in de mond te kijken. We doen dit spelenderwijs. Afhankelijk van de mondgezondheid geven we adviezen die uiteraard gericht zijn op de ouders om de mondgezondheid te verbeteren of te behouden. Soms is het nodig verkleuringen of tandsteen te verwijderen bij jonge kinderen. Ook dit doen we op een passende, spelende manier, afhankelijk van wat uw kind op dat moment toelaat.

Kinderen tot en met 17 jaar krijgen mondzorg 100% vergoed vanuit de basisverzekering!

Ben je ergens ontevreden over, of heb je een klacht over onze zorg? We gaan graag met je in gesprek en op zoek naar een oplossing.

Wil of kan je de klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wens je onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kun je contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten om onvrede en klachten over onze zorg te helpen oplossen.

Heb je jouw klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past.

Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met je op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wil je advies over hoe je om kunt gaan met een situatie waar je ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. Je start dan nog geen procedure op.

Geef jouw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. Je kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet je niet welke klachtenprocedure voor jou geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg je mee helpen.

Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Bij het vijfjarenplan wordt een doel gesteld waarbij jouw mondgezondheid centraal staat. Dit doen we bij de intake. We bespreken je vragen en wensen met betrekking tot je gebit en kunnen vervolgens samen een passend behandelplan voor je opstellen. Ben je nu blij met je gebit en wil je over vijf jaar precies hetzelfde gebit te hebben? Dan is dat dus het doel waar we naartoe werken: behoud van je gebit zoals het nu is. Andere doelen voor je gebit kunnen bijvoorbeeld zijn: wittere tanden, een frissere adem en minder vaak gaatjes.
Afhankelijk van je doel kunnen we inplannen hoe vaak we elkaar in een jaar zien. Wellicht is één keer per jaar genoeg, soms zal het verstandiger zijn bijvoorbeeld elke drie maanden een afspraak in te plannen.

Na vijf jaar blikken we terug op de intake en bepalen we of de doelen behaald zijn. Er is dan de mogelijkheid een nieuw doel te stellen. Mocht het zo zijn dat je gebit naar wens, klachtenvrij en stabiel is, kunnen we de hoeveelheid afspraken verminderen. 

Dit plan stellen wij kosteloos voor je op!